Till startsida

Ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Miljömärkning av fritidsbåtshamnar

Nyhet: 2021-10-28

En bred kartläggning över Sveriges alla fritidsbåtshamnar och en vidareutveckling av ett nytt miljömärkningssystem. Under året har Havsmiljöinstitutet, i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet, fortsatt arbetet med att stödja fritidsbåtshamnar och båtägare att agera mer miljövänligt.

Den tredje delen av projektet Eko Marina är just nu inne i sitt hektiska slutskede. Den unika inventeringen av Sveriges alla fritidsbåtshamnar räknar till 2 565 och än tillkommer namn till listan. Den tidigare uppgiften att det finns omring 1 500 svenska småbåtshamnar har därmed kommit rejält på skam. Genom denna grundliga kartläggning får kommunerna nu ett värdefullt underlag över hamnarnas infrastruktur och befintliga miljöarbete. Inom projektet Eko Marina III finns även uppdraget att ta fram en prototyp för hur en ny miljömärkning för fritidsbåtshamnar skulle kunna se ut, baserad på de tidigare projektens insamlade information bland referensgrupper och pilothamnar. Vid årsskiftet publiceras slutrapporten.

Det var 2019, på uppdrag av Havs­ och vattenmyndigheten, som pilotprojektet Miljömärkning av fritidsbåtshamnar - Eko Marina I påbörjades. Syftet med projektet var att på ett konkret och vetenskapligt förankrat sätt minska båtlivets miljöpåverkan genom att ta fram en miljömärkning för fritidsbåtshamnar. Märkningen som med projektets gång vuxit fram har tydliga kopplingar till de globala hållbarhetsmålen i FN:s Agenda 2030 kring exempelvis ansvarsfull hantering av kemikalier och avfall, ökad kunskap om hållbara livsstilar och att värna havet och marina resurser.

I fortsättningsprojektet, Eko Marina II, utformades ett miljöindex, baserat på alla de miljöbelastningar som fritidsbåtshamnar orsakar. Detta index testades sedan på ett antal pilothamnar runt om i landet. Under 2021 har så tredje etappen tagit vid. Syftet denna gång är att utveckla en digital prototyp för miljömärkningen, inventera Sveriges alla fritidsbåtshamnar och deras miljöarbete samt sprida kunskap om fritidsbåtshamnars miljöpåverkan och vad miljömärkningen kan bidra till. Projektets långsiktiga mål är att den framtagna miljömärkningen ska bidra till att skapa modellhamnar längs kusten som aktivt kan arbeta för hållbar utveckling med nya metoder, tekniker och samarbetsformer.

Det finns inte en universallösning för att minska båtlivets miljöpåverkan, men en miljömärkning av fritidsbåtshamnar är en bra början. Det kan skapa en plattform för att stödja samverkan mellan flera olika aktörer - hamnar, båtägare, kommuner och marina verksamheter - i arbetet mot ett gemensamt mål.

Delar av projektet Eko Marina III presenterades på den nationella Båtmiljökonferensen, arrangerad av Svenska Båtunionen, Havsmiljöinstitutet och Havs- och vattenmyndigheten, den 26-27 oktober, samt på ett referensgruppsmöte i början av november.

 

AV: Lovisa Ganslandt

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2019-05-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?