Till startsida

Ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Statligt klimatstöd till färjor kan försämra havsmiljön

Nyhet: 2021-10-19

"Regeringens mångmiljonstöd till färjetrafik bygger på en glädjekalkyl." Det skriver fyra forskare från Havsmiljöinstitutets sjöfartsgrupp på DN Debatt den 15 oktober 2021. Forskarna hävdar att det behövs en mer verklighetsförankrad förståelse för olika transportslags klimat- och miljöeffekter än den att sjöfart alltid är bättre ur miljö- och klimatsynpunkt.

Ekobonusen är ett stödprogram som ska gynna satsningar som flyttar godstransporter från väg till sjöfart. Men om stödet verkligen ska göra klimat- och miljönytta krävs en rad olika åtgärder. Systemet måste utgå ifrån realistiska förhållanden, hävdar forskarna i debattartikeln, inte minst eftersom det nu finns förslag om en breddad ekobonus. Risken är annars stor att ännu fler skattemiljoner i stället går till att finansiera tronsporter som innebär en ökad miljöbelastning.

Debattartikeln är signerad av:

Kjell Larsson, professor emeritus i sjöfartsvetenskap vid Linnéuniversitetet
Eva-Lotta Sundblad, vetenskaplig samordnare, Havsmiljöinstitutet
Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor i maritim miljövetenskap, Chalmers
David Langlet, professor i miljörätt, Uppsala universitet

Läs hela artikeln på DN debatt (15 oktober 2021)

Beräkningar och bakgrundsmaterial

Foto: Fredrik Öhlander, Unsplash

AV:
031-786 6560

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2019-05-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?