Till startsida

Ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Effekter på havsmiljön av att flytta över godstransporter från vägtrafik till sjöfart

Den nationella godstransportstrategi som antogs 2018 innebär att Sverige strävar efter att ”främja en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart”. Ett delmål med detta är att minska negativ miljöpåverkan från godstransporter. Men, om en överflyttning av gods från väg till sjöfart innebär ökat antal fartyg, eller ökad tillryggalagd distans med fartyg, innebär överflyttningen en ökad belastning på havsmiljön. Här finns därför en målkonflikt mellan transportpolitiska mål och flera av Sveriges miljömål.

Tillståndet i havsmiljön runt Sveriges kuster uppnår i dagsläget inte god miljöstatus med avseende på exempelvis näringsämnen, miljögifter och främmande arter och sjöfarten bidrar till den negativa situationen. För att nå god miljöstatus behöver den totala belastningen på den marina miljön minska. Vid en eventuell överflyttning av godstransport från väg till sjöfart, är det därför angeläget att säkerställa att den ökade belastningen på den marina miljön minimeras.

Ett sätt är att visa geografisk hänsyn genom att undvika sjöfart inom miljömässigt känsliga havsområden. Ett annat sätt är att ställa hårdare krav på fartygens prestanda. Miljöpåverkan från fartyg varierar mellan olika fartygstyper, men också mellan olika fartyg av samma typ. Att skapa nya regelverk med syfte att förbättra fartygens prestanda är en långsam process, eftersom sjöfarten primärt regleras genom internationella konventioner där tillämpning av regionala eller nationella särregler undviks.

Några förslag till åtgärder för att säkerställa att havsmiljön kring Sverige inte försämras till följd av överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart är:

  • Tillse att det skapas högkvalitativt och jämförbart underlag för sjö- och landtransporters påverkan på havsmiljön. Analysera och kommunicera samtliga typer av utsläpp, inte bara utsläpp av koldioxid. Utsläppsmängder och påverkan bör anges och jämföras i absoluta tal och relevanta enheter.
  • Minimera antalet transporter genom att öka fyllnadsgraden.
  • Optimera fartygens hastighet för att minimera drivmedelsförbrukningen och emissioner.
  • Fartygstrafik i Sveriges mest känsliga och skyddade havsområden måste minska. När- och kustsjöfart bör kanaliseras bort från havs- och kustområden med höga naturvärden.
  • Skapa tydliga incitament så att fraktköpare enbart anlitar fartyg som har högsta miljöprestanda avseende såväl utsläpp av växthusgaser som av andra förorenande eller övergödande ämnen till luft och vatten.
  • Säkerställ att införandet av ett NECA (kvävekontrollområde) i Östersjön och Nordsjön innebär att fler fartyg installerar kväverening och att införandet inte leder till att fler äldre fartyg utan regelstadgad effektiv kväverening trafikerar området.
  • Stärk samordningen mellan myndigheter så att framtidsfrågor som rör sjöfart och dess miljöpåverkan behandlas och åtgärdas i linje med ekosystembaserad förvaltning.


Relaterat till sjöfartens striktare svavelregler som träder i kraft 2020-01-01 föreslås följande åtgärder:

  • Förbjud utsläpp av skrubbervatten till havet då utsläppen innebär en stor risk för försämrad miljöstatus och överskridna miljökvalitetsnormer enligt vat-tendirektivet, med avseende på exempelvis koppar och zink.
  • Utred konsekvenserna av den förväntade ökade användningen av lågsvavliga hybridoljor som fartygsbränsle. Då befintlig saneringsutrustning är mindre effektiv för hybridoljor innebär detta en ökad risk vid kommande olyckor och oljeutsläpp.


Titel: Effekter på havsmiljön av att flytta över godstransporter från vägtrafik till sjöfart

Författare: Ida-Maja Hasselöv, Chalmers tekniska högskola; Kjell Larsson, Sjöfartshögskolan Linnéuniversitetet, Eva-Lotta Sundblad, Havsmiljöinstitutet.

Publicerad: 2019-11-08

Antal sidor: 70 sidor

Ladda ner rapporten som pdf:
2019:5 Effekter av överflyttning till sjöfart (6 MB)

 

Omslag på raport 2019:5
Sidansvarig: Tina Johansen|Sidan uppdaterades: 2019-11-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?