Havsmiljöinstitutets rapport 2019:5
Den nationella godstransportstrategi som antogs 2018 innebär att Sverige strävar efter att ”främja en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart”. Ett delmål med detta är att minska negativ miljöpåverkan från godstransporter. Men, om en överflyttning av gods från väg till sjöfart innebär ökat antal fartyg eller ökad tillryggalagd distans med fartyg, innebär överflyttningen en ökad belastning på havsmiljön. Här finns därför en målkonflikt mellan transportpolitiska mål och flera av Sveriges miljömål.
För att nå god miljöstatus i havsområdena runt Sverige behöver den totala belastningen på den marina miljön minska. Vid en eventuell överflyttning av godstransport från väg till sjöfart, är det angeläget att säkerställa att miljöpåverkan minimeras.
Ett sätt är att göra det är att undvika sjöfart inom miljömässigt känsliga havsområden. Ett annat sätt är att ställa hårdare krav på fartygens prestanda. Men att skapa nya regelverk är en långsam process, eftersom sjöfarten primärt regleras genom internationella konventioner där tillämpning av regionala eller nationella särregler undviks.
Några förslag till åtgärder för att säkerställa att havsmiljön kring Sverige inte försämras till följd av överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart är:
Relaterat till sjöfartens striktare svavelregler som träder i kraft 2020-01-01 föreslås följande åtgärder:
Titel: Effekter på havsmiljön av att flytta över godstransporter från vägtrafik till sjöfart
Författare: Ida-Maja Hasselöv, Chalmers tekniska högskola; Kjell Larsson, Sjöfartshögskolan Linnéuniversitetet, Eva-Lotta Sundblad, Havsmiljöinstitutet.
Publicerad: 2019-11-08
Antal sidor: 70 sidor
Ladda ner rapporten som pdf:
2019:5 Effekter av överflyttning till sjöfart (6 MB)