Att sprida ringar på vatten 2024
I början av oktober genomfördes den sjätte upplagan av den nationella konferensen Att sprida ringar på vatten, arrangerad av oss i det Marina nätverket för vattenpedagogik tillsammans med det Limniska nätverket (SLU Centrum för naturvägledning, CNV).
Konferensen är årets stora mötesplats för alla som är intresserade av lärande i både söta och salta vatten. I år höll vi till i Uppsala, närmare bestämt på Ultuna och Sveriges lantbruksuniversitet. Den 9–10 oktober blev dagar fyllda av olika sätt att kommunicera om vatten.
Onsdag 9 oktober
Först ut i programmet var Fyrisåvandringen. Tyvärr gjorde ett ihållande regn att vi var tvungna att genomföra vandringen inomhus. Tur då att Johan Lindell och Stina Lindblad, Upplandsstiftelsen, Maria Brandt, Biotopia och Karl Lundén, SLU på ett inspirerande sätt tog oss med ”ut i naturen” och till olika platser längs ån. Inte minst var miljöövervakningsstationen där deltagarna fick ta vattenprover i en inomhuspool, samt de pedagogiska artbilderna vi fick berätta historier med ”fun facts” om, väldigt intressanta.
Det är roligare att gå på fest om man känner fler.
Maria Brandt, Biotopia, om arter och biologisk mångfald.
Det blev fortsatt bra diskussioner och möjligheter att fundera på hur vandringen skulle kunna genomföras på andra platser. Men, visst saknade vi att vara ute!
Efter lunch invigdes konferensen officiellt när Ulrika Stensdotter-Blomberg från Havs- och vattenmyndigheten hälsade deltagarna välkomna. Därefter gavs en kort presentation av de vattenpedagogiska nätverken.
Inspirationsföreläsning
Eftermiddagen fortsatte med en inspirationsföreläsning om ett projekt med Lärplatser för restaurering av våtmarker och mindre vattendrag. Elias Regelin, biosfärkoordinator för Nedre Dalälven, berättade om hur de tänker kring arbetet som nu startar i Hedemora.
Panelsamtal
En liten rockad i programmet ledde till att torsdagens planerade panelsamtal fick genomföras på onsdagen istället. Under ledning av Tina Johansen Lilja, Havsmiljöinstitutet, bidrog Björn Källström, Göteborgs marinbiologiska laboratorium, Anja Sonerud, Strömstad gymnasium, Maria Brandt, Biotopia och Johan Lindell, Upplandsstiftelsen, med kloka tankar om hur de arbetar med vatten som utomhuspedagoger, vad som känns viktigast att belysa etc.
Checklista för våtmarker
Per Sonnvik på CNV presenterade den checklista som de utvecklat för att underlätta dialog inför, under och efter återskapande av en våtmark. Den ger även exempel på hur man med hjälp av naturvägledning kan skapa intresse för våtmarker och dess värden.
Workshops
Senare på eftermiddagen var det dags för workshoppar, tre stycken parallella med olika inriktning.
Havet i skolan
Stiftelsen Voice of the Ocean presenterade den nya sajten Havet i skolan – en utbildningsplattform med fokus på havet. Under workshoppen, som leddes av Niklas Nilsson och Ville Engberg, diskuterade deltagarna olika sätt att ta in havet i undervisningen. Det ingick ett stycke ”navigation” i pedagogiken där alla fick dela erfarenheter och tips på hur vi kan lyfta in mer hav i skolan.
Rädda Riskköping
Under workshoppen testades spelet Riskköping utvecklat vid RiskLab®, Karlstads universitet. Deltagarna fick prova att spela spelet och diskutera erfarenheter av hur det kan användas mot olika målgrupper Spelet illustrerar hur olika risker för exempelvis översvämningar hänger ihop med hur vi bygger vårt samhälle, hur ett samhälle kan påverkas av oförutsedda händelser, hur konsekvenserna kan hanteras och förebyggas. Emelie Hindersson och Nina Christensson höll i trådarna.
Våra minnen av vatten
Under den här kreativa workshoppen fick deltagarna pröva på att tillsammans med konstnären Jeanette Schäring skapa målningar med vatten hämtat från olika platser, bland annat Fyrisån. Deltagarna reflekterade över vattens olika form, färg, rörelse och doft, och fick arbeta stort med sina händer. Målet var att väcka fantasin för att tillsammans skapa minnen och berättelser som kan ge en större förståelse för vattnets koppling till allt levande.
Dagen avslutades med gemensam middag på Ultuna.
Torsdagen 10 oktober
Konferensens andra dag startade med morgonmingel i utställningen där konferensdeltagarna bidragit med innehållet.
Programmet inleddes med en återkoppling från konferensens första dag av Havsmiljöinstitutets föreståndare Kajsa Tönnesson.
Därefter blev det dags för inspirationsföreläsningen Havsmedvetenhet i Skåne och Ungas röst för Östersjön.
Havsmedvetenhet i Skåne och Ungas röst för Östersjön
Elinor Hermansson, pedagog på Marint kunskapscenter Malmö/naturum Öresund och Hanna Fransson, Baltic Sea Science Center, presenterade två projekt som utforskar olika metoder med det gemensamma målet att öka ungas engagemang i frågor som rör hav och miljö.
I projektet Havsmedvetenhet i Skåne jobbar man ett nätverk av unga havsambassadörer samt försöker även skapa ett lokalt nätverk av pedagoger. Det är inte helt lätt att få unga att engagera sig utanför skolan, men det är nu ett tjugotal ungdomar som ses för att utveckla ett koncept som de själva tror på för att sprida mer kunskap och engagemang om havet.
I projektet Ungas röst för Östersjön arbetar Baltic Sea Science Center tillsammans med naturum Öresund med ett tiotal ungdomar från Malmö, Stockholm och Frankrike. De har både digitala träffar samt en planerad träff i vår i Stockholm. Några frågor i fokus är fiske och restaureringsåtgärder.
Viktiga vatten – Fältbiologerna
Tack vare en liten lucka i programmet fanns chansen att lyfta ytterligare något och vilken tur att Signe Rönnegård från Fältbiologerna var på plats och snabb på bollen.
Signe berättade om föreningens jobb med att engagera unga i miljöfrågor. Särskilt berättade hon om"Generation Z” – vilka är de egentligen och vad vill de? Hon tog avstamp i en enkätundersökning som Fältbiologerna genomfört. Signe berättade också om den nya satsningen Viktiga vatten som nu startar på flera håll. Syftet är att bygga upp en lokal samverkansmodell mellan kommunerna och Fältbiologerna.
Framtidsspaning
Per Sonnvik från CNV gjorde tillsammans med konferensdeltagarna en Framtidsspaning, bland annat kring vad nätverksmedlemmarna önskar för aktiviteter framöver.
Några inspel var:
- Flera Att sprida ringar på vatten-konferenser!
- Hur kan vi stötta lärare? Kör ett webbinarium om fakta kring hav/vatten för lärare med hoppfull ton.
- Gökottor/träffar med havstema ”Havsbris till frukost”: alger och mikroorganismer, teknologiska tips och lösningar, med mera.
- Workshop där vi brainstormar fram alla kopplingar mellan inland, inlandsvatten, kust och hav - tillsammans är vi experter på detta. Detta behövs för ökad havsmedvetenhet hos alla!
- Näringslivet saknas ofta, och ett studiebesök i musselfabrik i Västervik kom upp som ett förslag.
- Leka mera för att lära känna varandra bättre och få pedagogiska tips.
- Göra studiebesök hos varandra fanns det också önskemål om.
Studiebesök i Stockholm
Konferensen avslutades med två studiebesök i Stockholm.
Först besöktes Naturhistoriska riksmuseet där vi fick se den nya utställningen Värld av vatten. Museets pedagoger gav oss en introduktion till utställningen och sedan fick deltagarna själva går runt och uppleva hur man i utställningen använt både ny teknik och delar av riksmuseets rika samling.
Därefter kom turen till Baltic Sea Science Center på Skansen. Nya utställningen Nordiska väsen - rödlistan är en fotoutställning som använder folktron för att skapa dialog, väcka engagemang och öka kunskapen för Östersjöns miljö. Konstnären, Linnéa Jägrud fanns med på länk och berättade om greppet att använda sagoväsen för att kommunicera vetenskap och vattenfrågor.
Några ord från deltagarna
- Roliga övningar och intressanta föredrag! Gott om utrymme att tala med övriga deltagare. Möjlighet att ställa ut och inspirera varandra.
- Oerhört värdefullt att resonera kring vattenpedagogik med de som arbetar med snarlika, men även annorlunda, projekt. Att man får nya idéer, inspiration och knyter nya kontakter.
- Spännande med att knyta kontakter, höra föredrag och inspireras! Trevlig workshop och studiebesök!
- Den härliga stämningen och att det kändes välkommet att prata öppet och dela åsikter och tankar ihop med alla andra. Studiebesöken var superroliga, inspirationsgivande och informativa!